Typowe usterki układu kierowniczego

Wszelkie usterki pojawiające się w układzie kierowniczym mogą być niezwykle groźne dla kondycji samochodu, a także bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Mogą doprowadzić do niekontrolowanej zmiany kierunku jazdy, a nawet utraty panowania nad kierownicą. Przekładnia kierownicza najbardziej narażona jest na nadmierne luzy poszczególnych elementów układu. Zwykle pojawiają się wówczas charakterystyczne stukoty, trudności z utrzymaniem kierunku jazdy (znoszenie pojazdu i poślizg boczny). Luzy mogą ujawniać się w przegubach drążków kierowniczych i zwrotnic, przegubach krzyżakowych kolumny kierowniczej czy przekładni kierowniczej.

Przyczyny usterek układu kierowniczego

Usterki układu kierowniczego najczęściej wynikają z powodu naturalnego zużycia niektórych elementów. Powstają one pod wpływem jazdy po wyboistych i dziurawych drogach. Należy unikać szybkiego i gwałtownego najeżdżania na przeszkody, dziury w jezdni czy krawężniki. Luzy w układzie kierowniczym mogą powstawać również pod wpływem uszkodzeń gumowych osłon przegubów kulowych. Pojazd z niesprawnym układem kierowniczym nie powinien wyjeżdżać na drogę, ponieważ stanowi zagrożenie zarówno dla kierowcy i pasażerów, jak i innych użytkowników ruchu. Usterki powinny zostać jak najszybciej usunięte, ponieważ w innym przypadku mogą prowadzić do zniszczenia całego układu kierowniczego i uszkodzenia innych elementów samochodu. Kiedy słyszymy niepokojące stukoty podczas jazdy, przekładnia kierownicza pracuje bardzo głośno, a samochód wydaje się niestabilny na zakrętach, powinniśmy dokładnie sprawdzić układ kierowniczy pod kątem ewentualnych usterek. Warto również sukcesywnie kontrolować geometrię zawieszenia. Wszelkie przeglądy oraz naprawy powinny być wykonywane przez profesjonalnych mechaników, tylko wówczas będziemy mieć pewność, że działanie naszego układu kierowniczego jest w stu procentach sprawne.